(Un)common Ground. Spotkanie Sztuki i Biznesu
9 października odbyła się premiera pierwszego w Polsce portalu o art brandingu powstałego z inicjatywy STU ERGO Hestia S.A. i Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. Podczas wydarzenia mieliśmy okazję gościć największych specjalistów tej dziedziny: Igora Gałązkiewicza, Vadima Grigoryana oraz Filipa Pągowskiego. Moderatorką spotkania, które odbyło się we wnętrzach hotelu Raffles Europejski Warsaw, była Magdalena Kąkolewska.
Zobacz też:
Jakie korzyści daje współpraca ze światem sztuki? Czy budowanie wrażliwości może przyczynić się do osiągnięcia zamierzonego celu? Gdzie szukać inspiracji? Jak skutecznie wykorzystać sztukę i działania artystyczne w strukturach firmy? Czy współpraca z biznesem oznacza utratę autonomii artystycznej?
Podczas premiery serwisu (Un)common Ground na podstawie najlepszych przykładów zarówno ze świata jak i z Polski pokazaliśmy, że relacja sztuka i biznes jest niezwykle potrzebna i możliwa do osiągnięcia. Dzięki prezentacjom zaproszonych do współpracy gości poznaliśmy także narzędzia, które ułatwiają obu stronom komunikację. Chcemy zachęcić zarówno świat biznesu jak i sztuki do szukania inspiracji, podejmowania odważnych działań; do szukania nowych dróg rozwoju, tak ważnych w dobie trudnych czasów. Wierzymy, że sztuka może być motorem zmiany, zjawiskiem, które pozwoli zaadaptować się do nowej rzeczywistości.
Laboratorium doświadczeń.
Sztuka obecna jest w strukturach firmy mecenasa (Un)common Ground w wielu odsłonach. Oprócz corocznie organizowanego konkursu dla studentów uczelni artystycznych w całej Polsce, firma realizuje także niezwykle rozbudowany program szkoleniowo-inspiracyjny dla swoich pracowników.
Wiemy jak wiele sztuka oferuje swoim odbiorcom: wzajemne inspiracje, rozwijanie kreatywności czy budowanie zespołu.
Wiele firm i marek wciąż nie dostrzega potencjału sztuki, traktując ją jako estetyczny dodatek, czy weekendowy przerywnik codzienności. Na przykładzie działań realizowanych przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii Magdalena Kąkolewska udowodniła, że szeroka współpraca biznesu i sztuki jest potrzebna i możliwa do osiągnięcia.
Art Branding.
Marki coraz częściej wykorzystują działa artystyczne nie tylko do rozwoju sprzedaży, ale także do budowania zaangażowanej grupy odbiorczej.
Czy sztuka może być nowoczesnym i skutecznym narzędziem do komunikacji? Jaką rolę odgrywa budowanie zaangażowania i doświadczenia wśród konsumentów?
Igor Gałązkiewicz, na przykładzie największych światowych marek pokazał, jak ważna i wielowymiarowa jest obecnie rola sztuki.
Targi Sztuki.
W jaki sposób działania komercyjne przyczyniają się do rozwoju współczesnej kultury i stylu życia? Czy targi, jak Art Basel, koncentrują się jedynie na sprzedaży prac tworzonych przez modnych aktualnie artystów? Vadim Grigoryan, na podstawie własnych doświadczeń i realizacji, postanowił znaleźć odpowiedź na pytanie, czy zjawisko, jakim są targi sztuki, może mieć realny wpływ na rozwój kultury i świadomość osób niezwiązanych na co dzień ze sceną artystyczną.
Perspektywa Artysty.
Współpraca z artystami pozwala firmom otwierać się na nowe doświadczenia. Artyści myślą i tworzą w nieszablonowy, odważny sposób, ich działania wymykają się utartym, sztywnym schematom.
Twórcy mogą inspirować, wnosić nowe punkty widzenia, który nie tylko przyczynią się do sukcesu i widoczności konkretnych projektów, ale także pozytywnie wpłyną na wizerunek organizacji.
Jak w praktyce wygląda współpraca artysty z dużymi koncernami? Jak osiągnąć porozumienie, by każda ze stron była zadowolona z podejmowanych działań? Filip Pągowski, zarówno na przykładzie działań z dużymi korporacjami (Comme des Garçons czy Ikea) jak i realizacji z rzemieślniczymi, lokalnymi markami (Frant) udowodnił, że współpraca z biznesem nie oznacza utraty artystycznej autonomii.
W premierze portalu udział wzięli:
Magdalena Kąkolewska – prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, dyrektorka ds. Art Brandingu w STU ERGO Hestia SA. Absolwentka prawa i historii sztuki. Edukatorka i wykładowczyni. W latach 2013-19 organizatorka 49 wystaw sztuki młodych twórców w ramach Fundacji APH. Poprzez swoje działania upowszechnia ideę edukacji przez sztukę w środowiskach biznesowych oraz wspiera młode talenty, które debiutują w świecie sztuki.
Igor Gałązkiewicz – strateg i konsultant w zakresie brandingu, dyrektorem marketingu w Anegre, dyrektorem kreatywnym w Plato. Autor książek „Art Branding” i „Projektowanie doświadczeń”.
Doradza markom, jak budować tożsamość i projektować doświadczenia konsumenckie. W swoich działaniach skutecznie łączy marketing, sztukę i projektowanie.
Vadim Grigoryan – partner i dyrektor ds. marketingu w LUNU, założyciel Spirit + Spirit. Były dyrektor kreatywny w Pernod Ricard. Jest autorem artykułów publikowanych przez INSEAD, regularnie wykłada na INSEAD, ESSEC i Sorbonie. Prowadzi również Creavi, artystyczną inicjatywę badawczą, która łączy w sobie kwestie transcendencji i kuchni.
Filip Pągowski – grafik współpracujący z najlepszymi markami świata. Jego ilustracje pojawiały się w prestiżowych magazynach, takich jak The New York Times, Le Monde i The New Yorker. Jednym z najważniejszych projektów w karierze Pągowskiego była współpraca z japońskim domem mody Comme des Garçons i jego założycielką Rei Kawakubo.