Przeczytaj, Obejrzyj, Posłuchaj #18
Wybieramy najciekawsze książki, filmy, muzykę; wszystko, co może zainspirować Cię do poszerzania punktu widzenia. Co dwa tygodnie znajdziesz nową porcję naszych redakcyjnych podpowiedzi.
Zobacz też:
„Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi”, wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Od tego roku poznański Uniwersytet Artystyczny nosi imię Magdaleny Abakanowicz. Nic więc dziwnego, że w mieście, z którym artystka była szczególnie związana, możemy zobaczyć dużą retrospektywną wystawę jej twórczości.
Abakanowicz to postać, której nawet osobom pobieżnie interesującym się sztuką nie trzeba przedstawiać. Bodaj najsłynniejsza polska rzeźbiarka w latach 60. zrewolucjonizowała oblicze tkaniny artystycznej, tworząc monumentalne, organiczne kompozycje, od jej nazwiska nazwane abakanami – nikt bowiem przed nią takich rzeczy nie robił. Do jej najważniejszych realizacji należą także cykle rzeźbiarskie „Tłum”, „Głowy” czy „Katharsis”.
W tytule poznańskiej wystawy wykorzystano cytat z wykładu, który Magdalena Abakanowicz wygłosiła na jednym z sympozjów. Artystka widziała we włóknie nieskończony potencjał możliwości; nić była dla niej podstawowym składnikiem świata organicznego – budulcem wszystkich organizmów. Unikalne spojrzenie Abakanowicz na formy artystyczne i, szerzej, jej rozważania na temat kondycji współczesnego człowieka, można prześledzić na pokazie najważniejszych wątków w jej twórczości w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
„Inside Gucci’s gaming strategy”, Maghan McDowell dla voguebusiness.com
Włoski dom mody Gucci pod wodzą dyrektora kreatywnego Alessandro Michele od kilku lat konsekwentnie zmienia swój wizerunek, dążąc w kierunku estetyki „pokolenia Z”. Świadczyć o tym może chociażby niedawna współpraca z uwielbiającą modowe eksperymenty Balenciagą. Od pewnego czasu jednak kultowy brand idzie o krok dalej w łączeniu różnych – pozornie nieprzystających do siebie – światów.
Gucci jako jedna z pierwszych marek luksusowych zwróciła się ku inspiracjom i wymianie wartości ze środowiskiem gamingowym, czyli z producentami i odbiorcami gier komputerowych i telefonicznych. Dom mody współpracował już z wydawcami takich tytułów jak Tennis Clash, The Sims, Genies, Roblox, Pokémon Go czy Animal Crossing. A co jeszcze ciekawsze – Gucci stworzyło także gry wydane pod własnym szyldem.
W swoim artykule na łamach Vogue Business Maghan McDowell przygląda się szerzej temu zjawisku, m.in. pytając Roberta Triefusa z Gucci o to, jak i – przede wszystkim – po co świat mody zaczyna grać w gry. Pełny tekst dostępny TU.
„Sutu Eats NFTs”, czyli rozmowa Any Brzezińskiej z artystą cyfrowym Sutu dla Artizen
Ana Brzezińska jest jedną z najważniejszych polskich ekspertek w dziedzinie sztuki cyfrowej, NFT i kryptoartu. Na łamach naszego portalu ukazał się jej tekst „Spalanie sztuki”, który przybliża te (dla wielu osób nadal tajemniczo brzmiące) pojęcia.
Tym razem Brzezińska zaprasza do rozmowy artystę Stuarta Campbella, znanego szerzej jako Sutu. Pyta między innymi o związki sztuki z najnowszymi technologiami, zrealizowane współprace i przyszłość artystów w zdigitalizowanym świecie.
Jak twierdzi Sutu, obecnie trwa „naprawdę ciekawy moment w czasie. Ruch NFT istnieje już od kilku lat, ale tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy gwałtownie wzrósł. Ten boom jest absurdalny pod wieloma względami. Co jednak ważne, ekonomia cyfrowa ceni sztukę cyfrową na poziomie, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliśmy”. Pełny tekst dostępny TU.