Konferencja (Un)common Ground. 18 czerwca 2021 r, Raffles Europejski Warsaw. fot. Piotr Litwic
23.06.2021

Czego biznes uczy się od artystów? Podsumowanie konferencji (Un)common Ground

18 czerwca 2021 roku zakończyła się pierwsza na świecie konferencja art brandingowa – (Un)common Ground. Zaproszeni przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii wybitni specjaliści zagraniczni i polscy odpowiadali na pytanie jak budować mądre i skuteczne relacje sztuki i biznesu, czego obie strony mogą się od siebie nauczyć, jaka będzie przyszłość tej relacji w nowej rzeczywistości.

Moda & rzeczy
Autor: Piotr Jędrzejowski, Translation:
Styl tekstu

Konferencja (Un)common Ground powstała z popartego doświadczeniem przekonania, że sztuka otwiera markom niemal nieograniczone możliwości komunikacyjne, strategiczne, estetyczne, projektowe czy rozwojowe. 

Sztuka i kultura są dla biznesu coraz ważniejszymi narzędziami. Są podstawą działań HR-owych, wspierając rozwój i integrację zespołów. Są podstawą odważnych działań CSR-owych, pomagając budować wizerunek zaangażowanych marek, aktywnie uczestniczących w otaczającej je rzeczywistości. Zmiany w relacji sztuki i biznesu zachodzą dynamicznie na naszych oczach i śledzimy je z uwagą. Dlatego wierzymy, że było to pierwsze, ale nie ostatnie spotkanie poświęcone art brandingowi” – mówi Magdalena Kąkolewska, Prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, dyrektorka ds. art brandingu STGU ERGO Hestia, organizatorka konferencji (Un)common Ground. 

Magdalena Kąkolewska rozpoczyna konferencję (Un)common Ground. fot. Piotr Litwic

Program konferencji powstał z myślą o różnych obszarach, w których sztuka i biznes mogą się wzajemnie uzupełniać i czerpać obopólne korzyści. Od wspólnych idei (WARTOŚCI/RELACJE), przez wdrożenie tych idei do strategicznych narzędzi budowania własnej obecności biznesowej czy artystycznej (STRATEGIA/TOŻSAMOŚCI), po praktykę budowania biznesu w oparciu o te narzędzia (KREACJA/REALIZACJA) i art brandingową futurologię (RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI).

WARTOŚCI / RELACJE

Vadim Grigoryan w prelekcji „Solid Thoughts for Liquid Times”
fot. Piotr Litwic
A$AP ROCKY (z lewej), Iggy Pop (w głębi), Igor Gałązkiewicz (po środku), Tyler the Creator (z prawej) fot. Piotr Litwic

Panel WARTOŚCI/RELACJE otworzył Vadim Grigoryan prelekcją o sztuce jako źródle stabilizacji w czasach zmienności. Stabilizacji również dla biznesu, który dzięki myśleniu przez sztukę może stale aktualizować wizerunek i ofertę. Wątek ciągłej aktualizacji pojawił się także w wystąpieniu Igora Gałązkiewicza, który mówił, że najbliższy czas będzie przyglądaniem się temu, jak konsumenci będą łączyć post-pandemiczny głód wrażeń ze świadomością ekologiczną i społeczną. I o tym, że narzędziem budowania pomostu między tymi dążeniami jest sztuka.

(od lewej) Igor Bloch, Kamila Bondar, Aleksandra Krasny i Bogna Świątkowska podczas debaty WARTOŚCI/RELACJE

W panelu dyskusyjnym po prelekcjach zaproszeni goście rozmawiali o polskich praktykach komunikowania biznesu przez sztukę i wartości, które obie strony mają sobie do zaoferowania. W dyskusji moderowanej przez Bognę Świątkowską wzięli udział: Igor Bloch (Raffles Europejski Warsaw), Kamila Bondar (Fundacja Sztuki Polskiej ING) i Aleksandra Krasny (kancelaria White & Case)

STRATEGIA / TOŻSAMOŚĆ

Giovanni Schiuma – „(Un)common Power of Arts for Business”. fot. Piotr Litwic

Zmiany były motywem przewodnim także następnej części konferencji: STRATEGIA/TOŻSAMOŚĆ. W prelekcji zatytułowanej „(Un)common Power of Arts For Business” Giovanni Schiuma, światowej sławy naukowiec i konsultant, mówił o elastyczności, która musi stać się udziałem nowoczesnych organizacji, a której nauczyć się one mogą właśnie od świata sztuki. Mówił również o tym, że istotną strategią generowania biznesowego kapitału będzie zorientowanie na człowieka w kontekście technologii, a nie samą technologię, że na sztukę warto spojrzeć jako na „technologię estetyki”.

(od lewej) dr Ewa Łabno–Falęcka, Magda Bulera, Dorota Roesler i Anna Zimecka w debacie „STRATEGIA/TOŻSAMOŚĆ”. fot. Piotr Litwic

Debata po wystąpieniu profesora Schiumy toczyła się wokół polskich marek, dla których sztuka jest częścią strategii komunikacji i wizerunku. W dyskusji prowadzonej przez Magdę Bulerę udział wzięły: Dorota Roesler (DWF Poland), dr Ewa Łabno–Falęcka (Mercedes–Benz Polska) i Anna Zimecka (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR).

KREACJA / REALIZACJA

Czas umilają Piotr Kędzierski i Mih Michalski z newonce.media. fot. Piotr Litwic
Andrea Rurale – każda marka musi być kreatorem. fot. Piotr Litwic

Panel KREACJA/REALIZACJA w całości poświęcony był art brandingowej praktyce. O nowej roli marki jako kreatora trendów, i o konieczności przeformatowania tradycyjnie rozumianych mediów w agencje kreatywne mówili założyciele newonce.media: Mih Michalski i Piotr Kędzierski. Wtórował im Andrea Rurale, wykładowca na Wydziale Marketingu Uniwersytetu Bocconi, który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na to, że każda marka musi być dzisiaj kreatorem. Że produkty stają się częścią popkultury. I że w związku z tym biznes może coraz więcej nauczyć się od artystów i ich strategii budowania marek osobistych. 

(od lewej) Rafał Grobel, Wojtek Sokół, Jacek Sosnowski i Wojtek Wieteska w debacie „KREACJA/REALIZACJA”. fot. Piotr Litwic

Jak w praktyce wygląda i na czym polega budowanie marki nie tylko osobistej na styku sztuki i biznesu rozmawiali: Wojtek Sokół, Jacek Sosnowski i Wojtek Wieteska. Dyskusję moderował Rafał Grobel.

RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI

Magdalena Kąkolewska…

Debatę podsumował panel RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI. Magdalena Kąkolewska wspólnie z Igorem Gałązkiewiczem odpowiadali na pytania: jakie formy współpracy biznesu i sztuki będą skuteczne w nowej rzeczywistości? I jak w relacji sztuki i biznesu zachować zdrowy dystans? Za przykład posłużyła im bogata działalność art brandingowa mecenasa konferencji: ERGO Hestii. Działalność ta obejmuje między innymi organizację największego w Polsce konkursu dla studentów uczelni artystycznych, korporacyjne kolekcje sztuki: flamandzkiej, niderlandzkiej, i najmłodszej krajowej, czy serie art brandingowych wydawnictw finansowych raportów rocznych… 

(od lewej): Magdalena Kąkolewska, Vadim Grigoryan, Andrea Rurale, Giovanni Schiuma, Igor Gałązkiewicz. fot. Piotr Litwic

W dyskusji kończącej konferencję wzięli udział zaproszeni goście zagraniczni. Vadim Grigoryan, Giovanni Schiuma i Andrea Rurale w żywej dyskusji moderowanej przez Magdalenę Kąkolewską i Igora Gałązkiewicza rozmawiali o tym, ale powinno być marketingu w sztuce, a ile sztuki w marketingu. Odpowiadali także na pytania gości konferencji zadawane przez cały dzień na chacie. 

Konferencja zakończyła się w piątek 18 czerwca upalnym wieczorem, ale (Un)common Ground w dalszym ciągu przygląda się polskiemu i światowemu art brandingowi. Śledźcie nasz portal, na którym już niebawem masa nowych, ciekawych treści.

Tagi

#kolekcja#wystawa#ergohestia ...

Udostępnij