Czego biznes uczy się od artystów? Podsumowanie konferencji (Un)common Ground
18 czerwca 2021 roku zakończyła się pierwsza na świecie konferencja art brandingowa – (Un)common Ground. Zaproszeni przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii wybitni specjaliści zagraniczni i polscy odpowiadali na pytanie jak budować mądre i skuteczne relacje sztuki i biznesu, czego obie strony mogą się od siebie nauczyć, jaka będzie przyszłość tej relacji w nowej rzeczywistości.
Zobacz też:
Konferencja (Un)common Ground powstała z popartego doświadczeniem przekonania, że sztuka otwiera markom niemal nieograniczone możliwości komunikacyjne, strategiczne, estetyczne, projektowe czy rozwojowe.
„Sztuka i kultura są dla biznesu coraz ważniejszymi narzędziami. Są podstawą działań HR-owych, wspierając rozwój i integrację zespołów. Są podstawą odważnych działań CSR-owych, pomagając budować wizerunek zaangażowanych marek, aktywnie uczestniczących w otaczającej je rzeczywistości. Zmiany w relacji sztuki i biznesu zachodzą dynamicznie na naszych oczach i śledzimy je z uwagą. Dlatego wierzymy, że było to pierwsze, ale nie ostatnie spotkanie poświęcone art brandingowi” – mówi Magdalena Kąkolewska, Prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, dyrektorka ds. art brandingu STGU ERGO Hestia, organizatorka konferencji (Un)common Ground.
Program konferencji powstał z myślą o różnych obszarach, w których sztuka i biznes mogą się wzajemnie uzupełniać i czerpać obopólne korzyści. Od wspólnych idei (WARTOŚCI/RELACJE), przez wdrożenie tych idei do strategicznych narzędzi budowania własnej obecności biznesowej czy artystycznej (STRATEGIA/TOŻSAMOŚCI), po praktykę budowania biznesu w oparciu o te narzędzia (KREACJA/REALIZACJA) i art brandingową futurologię (RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI).
WARTOŚCI / RELACJE
Panel WARTOŚCI/RELACJE otworzył Vadim Grigoryan prelekcją o sztuce jako źródle stabilizacji w czasach zmienności. Stabilizacji również dla biznesu, który dzięki myśleniu przez sztukę może stale aktualizować wizerunek i ofertę. Wątek ciągłej aktualizacji pojawił się także w wystąpieniu Igora Gałązkiewicza, który mówił, że najbliższy czas będzie przyglądaniem się temu, jak konsumenci będą łączyć post-pandemiczny głód wrażeń ze świadomością ekologiczną i społeczną. I o tym, że narzędziem budowania pomostu między tymi dążeniami jest sztuka.
W panelu dyskusyjnym po prelekcjach zaproszeni goście rozmawiali o polskich praktykach komunikowania biznesu przez sztukę i wartości, które obie strony mają sobie do zaoferowania. W dyskusji moderowanej przez Bognę Świątkowską wzięli udział: Igor Bloch (Raffles Europejski Warsaw), Kamila Bondar (Fundacja Sztuki Polskiej ING) i Aleksandra Krasny (kancelaria White & Case).
STRATEGIA / TOŻSAMOŚĆ
Zmiany były motywem przewodnim także następnej części konferencji: STRATEGIA/TOŻSAMOŚĆ. W prelekcji zatytułowanej „(Un)common Power of Arts For Business” Giovanni Schiuma, światowej sławy naukowiec i konsultant, mówił o elastyczności, która musi stać się udziałem nowoczesnych organizacji, a której nauczyć się one mogą właśnie od świata sztuki. Mówił również o tym, że istotną strategią generowania biznesowego kapitału będzie zorientowanie na człowieka w kontekście technologii, a nie samą technologię, że na sztukę warto spojrzeć jako na „technologię estetyki”.
Debata po wystąpieniu profesora Schiumy toczyła się wokół polskich marek, dla których sztuka jest częścią strategii komunikacji i wizerunku. W dyskusji prowadzonej przez Magdę Bulerę udział wzięły: Dorota Roesler (DWF Poland), dr Ewa Łabno–Falęcka (Mercedes–Benz Polska) i Anna Zimecka (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR).
KREACJA / REALIZACJA
Panel KREACJA/REALIZACJA w całości poświęcony był art brandingowej praktyce. O nowej roli marki jako kreatora trendów, i o konieczności przeformatowania tradycyjnie rozumianych mediów w agencje kreatywne mówili założyciele newonce.media: Mih Michalski i Piotr Kędzierski. Wtórował im Andrea Rurale, wykładowca na Wydziale Marketingu Uniwersytetu Bocconi, który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na to, że każda marka musi być dzisiaj kreatorem. Że produkty stają się częścią popkultury. I że w związku z tym biznes może coraz więcej nauczyć się od artystów i ich strategii budowania marek osobistych.
Jak w praktyce wygląda i na czym polega budowanie marki nie tylko osobistej na styku sztuki i biznesu rozmawiali: Wojtek Sokół, Jacek Sosnowski i Wojtek Wieteska. Dyskusję moderował Rafał Grobel.
RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI
Debatę podsumował panel RZECZYWISTOŚĆ PRZYSZŁOŚCI. Magdalena Kąkolewska wspólnie z Igorem Gałązkiewiczem odpowiadali na pytania: jakie formy współpracy biznesu i sztuki będą skuteczne w nowej rzeczywistości? I jak w relacji sztuki i biznesu zachować zdrowy dystans? Za przykład posłużyła im bogata działalność art brandingowa mecenasa konferencji: ERGO Hestii. Działalność ta obejmuje między innymi organizację największego w Polsce konkursu dla studentów uczelni artystycznych, korporacyjne kolekcje sztuki: flamandzkiej, niderlandzkiej, i najmłodszej krajowej, czy serie art brandingowych wydawnictw finansowych raportów rocznych…
W dyskusji kończącej konferencję wzięli udział zaproszeni goście zagraniczni. Vadim Grigoryan, Giovanni Schiuma i Andrea Rurale w żywej dyskusji moderowanej przez Magdalenę Kąkolewską i Igora Gałązkiewicza rozmawiali o tym, ale powinno być marketingu w sztuce, a ile sztuki w marketingu. Odpowiadali także na pytania gości konferencji zadawane przez cały dzień na chacie.
Konferencja zakończyła się w piątek 18 czerwca upalnym wieczorem, ale (Un)common Ground w dalszym ciągu przygląda się polskiemu i światowemu art brandingowi. Śledźcie nasz portal, na którym już niebawem masa nowych, ciekawych treści.