KAWS
KAWS to nowojorski artysta, który najbardziej znany jest ze swoich charakterystycznych zabawek.
Zobacz też:
KAWS, czyli Brian Donnelly, zaczynał jako artysta graffiti na ulicach Jersey City. Szybko wypracował swój unikalny styl, dołączając kreskówkowe postaci do reklam na przystankach autobusowych. Artysta zdobył rozpoznawalność i sławę po wizycie w Japonii, gdzie stworzył pierwszą zabawkę COMPANION wyprodukowaną w liczbie 500 sztuk – cały nakład momentalnie się wyprzedał.
W 2018 roku nowym dyrektorem kreatywnym wielkiego domu mody Dior został Kim Jones, który swoją kadencjęrozpoczął od zaproszenia do współpracy KAWS. W ramach wspólnego projektu powstała kolekcja ubrań, ozdobiona charakterystycznym dla twórczości artysty motywem pszczół. Kolekcja obejmowała także skórzane torby oraz ekskluzywne perfumy w kształcie lalki KAWS z elementami wykonanymi ze srebra. Dodatkowo powstała pluszowa lalka COMPANION w jeansowym stroju od Dior w 500 egzemplarzach. Z kolei podczas premierowego pokazu kolekcji Diora w paryskim Garde Républicaine została zaprezentowana także 10-metrowa lalka wykonana z 70 tys. róż i piwonii.
Współpraca KAWS z firmą sportową Nike zrodziła się z podobnego światopoglądu marki i artysty. Punktem wspólnym stało się łamanie zasad i chęć perfekcyjnego opanowania własnego rzemiosła, tak jak miało to miejsce w przypadku drogi zawodowej koszykarza Michaela Jordana (którego nazwiskiem sygnowany jest kultowy model butów Nike’a) i Briana Donnelly’ego. Obaj także związani są z nowojorskim Brooklynem. Nike postrzega obuwie jako rodzaj artystycznej ekspresji na ulicach, toteż współpraca z KAWS pomogła marce znaleźć nowe powiązanie ze sztuką uliczną oraz przekroczyć własne granice myślenia projektowego.
Buty Air Jordan IV zmieniły się w stosunku do wcześniejszych edycji modelu: plastikowe akcenty zostały zastąpione szarym zamszem, a podeszwę zamieniono na świecącą w ciemności. Kolekcja Jordan IV x KAWS została uzupełniona linią ubrań. A ponieważ KAWS zwykle nie rozstaje się ze swoją charakterystyczną czapką z daszkiem, elementem kolekcji Nike’a stała się również zaprojektowana wspólnie czapka, co dodało projektowi autentyczności.