Japońskie „MA”
Ania Diduch i Wojtek Wieteska opowiadają o kulisach pracy nad PARADISE 101: fotograficzno-filmowej opowieści o „cyfrowym raju” XXI wieku.
Zobacz też:
Projektem Paradise 101 Wojtek Wieteska podsumowuje cykl fotografii i obrazów filmowych inspirowanych rzeczywistością Japonii przełomu XX i XXI-wieku, kulturą zen oraz wschodnią kulturą wizualnych narracji, które Roland Barthes określił jako „Imperium Znaków”, a David Hockney nazwał „perspektywą zmiennych punktów widzenia”.
Cyfrowe technologie związane z kreowaniem i manipulowaniem obrazem są dostępne dosłownie na wyciągnięcie ręki. Ta egalitarność powoduje, że sztuka musi bardzo precyzyjnie określać swoje granice. Zwłaszcza, że w ramach samej sztuki, przestrzenie między poszczególnymi jej dziedzinami są coraz bardziej niejednoznaczne. PARADISE 101 jest właśnie takim interdyscyplinarnym projektem, gdzie sztuki wizualne spotykają się z projektowaniem przestrzeni oraz współczesną muzyką.
Wielkoformatowe fotografie, obrazy filmowe, autorskie obiekty aranżowane w przestrzeni oraz skomponowana na zaproszenie artysty ścieżka dźwiękowa, podkreślają nieoczywiste granice między fotografią a filmem oraz stawiają pytania o przyszłość opowiadania historii poprzez cyfrowe narzędzia.
Wojtek Wieteska pracuje z fotografią cyfrową od 2004 roku, ale pierwsze zdjęcia ze swojego japońskiego cyklu, które zostały włączone do PARADISE 101, wykonywał na czarno-białych negatywach. Dla artysty wyrosłego z tradycji sztuki II połowy XX wieku, praca z obrazem na fizycznym podłożu jest ważnym składnikiem ekspresji. Sięgając do klasycznego gestu pokazywania zdjęć na papierze fotograficznym, nadaje mu formę adekwatną do czasu, w którym powstaje projekt.
Co to oznacza w praktyce? W dobie AR i VR, pokazywanie fotografii w ramach i na ścianach, stało się anachroniczne. Nie oddaje energii, którą kumuluje i wyzwala medium fotografii i filmu. Dlatego PARADISE 101 składa się w większości z wielkoformatowych instalacji fotografii wieszanych w przestrzeni galerii, komponowanych w grupy, łączonych z ujęciami filmowymi oraz obiektami inspirowanymi głównym tematem projektu: czyli pojęciem czasu. Brak chronologii, operowanie skalą, pokazywanie zdjęć w seriach o tym samym motywie lub zestawianie detali, obok ujęć w szerokim planie, służy podkreśleniu, że w sztukach wizualnych czas i przestrzeń powstają głównie w relacji i reakcji z widzem.
„Chciałem nadać ostateczny kształt swojemu japońskiemu cyklowi tak, aby każdy mógł doświadczyć jego struktury wizualnej, która może być bardzo intymną i osobistą lekturą. – komentuje Wojtek Wieteska – „Zgranie” japońskich obrazów z mojej pamięci i nadanie im fizycznego kształtu dało mi poczucie oczyszczającej pustki, japońskiej przestrzeni „ma”. Taki reset umysłu daje miejsce na dalszą pracę twórczą.”
Zapraszamy do obejrzenia materiałów prezentujących kulisy pracy nad PARADISE 101:
PARADISE 101
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków
termin wydarzenia zostanie podany wkrótce
Wydarzenie na facebooku:
https://www.facebook.com/events/327685228662757?active_tab=about
Kuratorka: Ania Diduch
Muzyka i udźwiękowienie: Jacek Doroszenko
Design komunikacji: Jan Stefański
Projekt pod honorowym patronatem AMBASADY JAPOŃSKIEJ W POLSCE
Prace prezentowane na wystawie powstawały na przestrzeni 29 lat: od 1991 do 2019 roku. Wszystkie fotografie wydrukowane na materiałach światłoczułych Fujifilm Flex Cristal Archive oraz papierze Fujicolor Crystal Archive Professional Paper Maxima.
Mecenas Projektu:
Fujifilm Poland
Partnerzy Projektu
Fotoplus.pl, Instytut Fotografii Fort, LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, Wotel Kraków, Instelsc
Patroni Medialni:
ELLE Decoration Polska, Digital Camera Polska, Fotopolis.pl, Hygge blog, Karnet, KUKBUK, Kwartalnik Przekrój, Magazyn Szum, Presto. Muzyka Film Sztuka, Radio TOK FM, TVP Kultura, Contemporary Lynx