Przeczytaj, Obejrzyj, Posłuchaj #2
Wybieramy najciekawsze książki, filmy, muzykę; wszystko, co może zainspirować Cię do poszerzania punktu widzenia. Co dwa tygodnie znajdziesz nową porcję recenzji i naszych redakcyjnych poleceń.
Zobacz też:
„Obraz pożądania”, reż. Giuseppe Capotondi
Claes Bang, znany ze świetnego „The Square”, ponownie wciela się w rolę eksperta świata sztuki. Tym razem jako krytyk, James Figueras, zostaje wplątany w wielowątkową intrygę. Wszyscy kochamy sensację, tajemnice i zagadki, a jeśli dodatkowo w tle pojawiają się wątki związane z dziełami sztuki mamy prawie zapewniony sukces kinowy. Scenariusz został oparty na docenionej przez krytyków powieści „Herezja oranżu palonego”. Choć w przypadku „Obrazu pożądania” opinie są podzielone, miłośnicy gatunku powinni być zachwyceni. Ewentualne braki zrekompensuje także obsada: oprócz wspomnianego już wcześniej Claesa Banga na ekranie zobaczymy eteryczną Elisabeth Debicki, Donalda Sutherlanda czy… Micka Jaggera. Polska premiera filmu zaplanowana jest na koniec października: rozrywka w sam raz na długie jesienne wieczory. Nie martwcie się także, jeśli wizyta w kinie budzi w was niepokój: biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną, „Obraz pożądania” powinien szybko znaleźć się na popularnych serwisach streamingowych.
„Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?”, Deyan Sudjic, wyd. Karakter
Deyan Sudjic, dyrektor Design Museum w Londynie, na kwestiach związanych z projektowaniem przedmiotów użytkowych zna się jak mało kto. „Język rzeczy” jest swoistym przewodnikiem po współczesnym świecie, który wyjaśni sprawy pozornie mało znaczące. Dlaczego niektóre przedmioty stają się „kultowe”? Czemu, w obecnym dostatku wszystkiego, pożądamy konkretnego modelu telefonu czy laptopa? Czy wpływ na to ma jedynie marka i logo, czy może jest to efekt „dobrego designu” i ponadczasowego projektu? Co, w dobie nadprodukcji, jest luksusem – posiadanie niezliczonej ilości najnowszych gadżetów, czy może jedna, dobrze wykonana i zaprojektowana rzecz, która będzie służyć latami? Sudjic, na podstawie doskonale znanych nam z życia codziennego przykładów pokazuje, jak ważne jest bycie świadomym odbiorcą; udowadnia także, że szczegóły mają jednak znaczenie.
„Enrichment: A Critique of Commodities”, Luc Boltanski, Arnaud Esquerre, wyd. Polity Press
Propozycja lektury o nieco bardziej akademickim charakterze. Luc Boltanski – jeden z najbardziej cenionych współczesnych socjologów i teoretyków kapitalizmu – wraz z wieloletnim współpracownikiem Arnaudem Esquerre, w najnowszej publikacji bierze na warsztat analizę współczesnych sposobów wytwarzania wartości i bogactwa. Tytułowy „enrichment” (pol. „wzbogacanie”) to mechanizm, w którym – inaczej niż w społeczeństwie industrialnym, produkującym coraz to nowe przedmioty – nadaje się nowe znaczenia i narracje temu, co już zostało wytworzone. „Gospodarka wzbogacania”, zdaniem badaczy, obejmuje rynek sztuk pięknych, limitowanych edycji dóbr luksusowych, ekskluzywnych przedmiotów kolekcjonerskich oraz tworzenie i wykorzystywanie dziedzictwa narodowego czy miejsc pamięci. Ta szeroko zakrojona, oryginalna praca w znacznym stopniu przyczynia się do zrozumienia współczesnych społeczeństw i tego, jak zmienia się dziś kapitalizm. Pozycja nie tylko dla studentów i naukowców z obszaru socjologii, ale także dla wszystkich zainteresowanych przemianami społeczno-gospodarczymi kształtującymi naszą rzeczywistość i stosunek do „świata rzeczy”.
„Global Corporate Collections”, red. Gérard A. Goodrow, wyd. Deutsche Standards
Przegląd najciekawszych korporacyjnych kolekcji z całego świata w wyborze ekspertów rynku sztuki, z Gérardem A. Goodrowem – byłym dyrektorem prestiżowych targów sztuki Art Cologne – na czele. Wydawnictwo po raz pierwszy zaprezentowano na Art Basel Miami w 2014, lecz od tego czasu nie straciło ono bynajmniej na znaczeniu czy aktualności. Na siedmiuset bogato ilustrowanych stronach albumu znajdziecie prezentacje stu zbiorów firm z różnych branż i zakątków globu, a przede wszystkim o różnych profilach kolekcjonersko-kuratorskich. W „Global Corporate Collections” nie zabrakło także wywiadów czy przemyśleń o wartości, jakie sztuka wnosi do korporacji. Warto sprawdzić, jak robią to najlepsi!