Przeczytaj, Obejrzyj, Posłuchaj #3
Wybieramy najciekawsze książki, filmy, muzykę; wszystko, co może zainspirować Cię do poszerzania punktu widzenia. Co dwa tygodnie znajdziesz nową porcję recenzji i naszych redakcyjnych poleceń.
Zobacz też:
„Popcast”, The New York Times, Jon Caramanica
Pop to nie tylko listy przebojów i clickbaitowe tytuły plotkarskich portali. Pop to część kultury, znacząca nie tylko ze względu na olbrzymie pieniądze, które mu towarzyszą. Nie kształtuje zbiorowej wyobraźni, ale jest jej papierkiem lakmusowym – skupia i odzwierciedla trendy, nawyki, przyzwyczajenia estetyczne. Decyduje o tym, jak wygląda współczesny rynek muzyczny.
Rozumie to Jon Caramanica, krytyk, autor i prowadzący „Popcast” dla New York Timesa. Dlatego na pop patrzy – wspólnie ze swoimi gośćmi – z szerszej perspektywy kulturowej, rynkowej i technologicznej. W jaki sposób TikTok zmienia przemysł muzyczny? Czy role muzyków w świecie post-covid przejmą awatary? Czy można mówić o „gwiazdach pop” po Arianie Grande? Każdy godzinny odcinek podcastu dość swobodnie traktuje swój wyjściowy temat, będąc pretekstem do szerszych, erudycyjnych rozmów o funkcjonowaniu współczesnego show-businessu.
Nowe odcinki „Popcastu” publikowane są średnio raz w tygodniu i dostępne są na Spotify.
Kliknij na zdjęcie, żeby posłuchać:
„Why Materials Matter”, Seetal Solanki, wyd. Prestel Publishing
„Głównym problemem nie jest dzisiaj materializm, a fakt, że nie jesteśmy wystarczająco materialistyczni” – przekonywała w lutym tego roku Seetal Solanki na Międzynarodowych Targach Poznańskich i towarzyszącej im ARENA DESIGN. Solanki – założycielka i dyrektorka londyńskiego studia projektowo-badawczego Ma-tt-er – materializm rozumie dosłownie: jako umiłowanie materiału. Materiał i materialność są zawsze w centrum jej zainteresowania. Efektem jej badań jest książka „Why Materials Matter”.
Publikacja to przegląd projektów i procesów, które mogą stanowić klucz do radykalnej zmiany myślenia o otaczających nas przedmiotach. W jaki sposób starożytne techniki barwienia tkanin i wyrobu kleju mogą przyczynić się do tworzenia przyjaznych środowisku produktów? Czy ponowne przetwarzanie plastiku może wpłynąć na rozwiązanie problemu głodu? Jak efemeryczne doświadczenia światów wirtualnych mogą posłużyć do zmiany fizycznej rzeczywistości?
Książka to kompendium idei, technologii, koncepcji twórczych. Dzisiaj być może ważniejszych, niż kiedykolwiek wcześniej.
„Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy”, Dorota Żaglewska, wyd. PWN
Choć w obecnych pandemicznych realiach świat zmienia się niezwykle dynamicznie, wydana przed dwoma laty analiza polskiego rynku sztuki i antyków przeprowadzona przez poznańską ekspertkę nadal nie straciła na aktualności w swoim podstawowym wymiarze. Dorota Żaglewska obroniła doktorat na temat krajowego rynku sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przez wiele lat także obserwowała mechanizmy galeryjno-aukcyjne od wewnątrz, m.in. jako pracowniczka galerii Artykwariat, dzięki czemu w swojej pracy łączy perspektywę badacza i praktyka. Osią jej badania stała się teoria kapitału kulturowego Pierre’a Bourdieu – przesłanki czysto ekonomiczne nie wystarczyły bowiem, by w pełni opisać fenomen naszego wciąż niedojrzałego rynku. Autorka w serii przeprowadzonych wywiadów z marszandami i kolekcjonerami obnaża absurdy, dekonstruuje mity, jakie narosły wokół zjawiska kolekcjonowania sztuki, ale także ostrzega przed zagrożeniami i nieuczciwymi praktykami rynkowych graczy. „Sztuka czy biznes?” to pozycja interesująca zarówno dla doświadczonych kolekcjonerów, jak i osób stawiające swoje pierwsze kroki na rynku sztuki.